Styreleder Birgit Liodden i Norsk Elbåtforening har høye ambisjoner om et elektrifisert båtliv.

-Vi ønsker å veilede båtkjøpere, legge til rette for produksjon av elektriske båter i Norge samt skape politiske rammevilkår for elbåt, forteller Birgit Liodden til SEILmagasinet.

Internasjonalt har elbåter kommet like langt som elbiler, og de utgjør cirka to prosent av totalsalget. I Norge ligger elbåtsalget langt bak elbilsalget, fordi elbiler har fått gunstige politiske rammevilkår.

Elbåter dominerer totalt på innsjøer hvor bensin og diesel er forbudt. Markedet for dagstur-seilbåter har også elektrisk fremdrift nesten 100 prosent. Prisen for elektrisk- kontra dieselmotor er i mange tilfeller lik eller lavere, fordi installasjonen av elmotoren er enklere.

– I Norge er båtmarkedet primært daycruisere og skjærgårdsjeeper med store motorer. Slik disse båtene stort sett blir brukt, ville de fleste klart seg med en elmotorløsning, men løsningene er i dag kostbare. Vi vil forsøke å påvirke politikerne til å sette gunstigere rammevilkår for el, og har tro på å bruke kombinasjon av gulrot og pisk, uttaler styrelederen i foreningen.

Kan skape arbeidsplasser

Svenskene kommer for fullt med elbåter. På verdens største båtutstilling i Düsseldorf lanserte X Shore en elektrisk båt på 6,5 meter som kan gå i 40 knop, og har en rekkevidde fra Oslo til Færder i 25 knop. Her viste også svenske GreenStar Marine frem en prototype av en kraftig elpåhenger som de mener vil konkurrere med bensinmotor på pris, om man ser på samlete kostnader over flere år.

– Vi er ledende på elbiler i verden, og var en gang ledende på fritidsbåter. Nå har vi muligheten til å skape nye arbeidsplasser langs kysten, mener Liodden.

Fornøyd styreleder

Styret i Norsk Elbåtforening har en ung snittalder, men sitter på mye kompetanse. Styreleder Birgit M. Liodden var første kvinne i sjefstolen for Nor-Shipping, og hun var også den yngste. I dag er hun direktør for «bærekraft, havrom og kommunikasjon» i Oslo Business Region.

– Styret har høy faglig kompetanse innen teknologi, kommunikasjon, markedskontakt og politikk, forklarer Liodden.

– Samtlige i styret er genuint interessert i sjøliv og båt, sier Liodden.