Finske har utviklet en 30 fots elbåt med rekkevidde på 80 nautiske mil. Båten skapte stor oppmerksomhet ved lansering.

Både NRK og TV2 lagde innslag på TV da elbåten Q30 ble lansert i juni. Det er en 30 fots daycruiser med toalett, vask og overnattingsmulighet. Sluttpris i Norge inklusive merverdiavgift på 2,2 millioner kroner.

Du finner innslaget til NRK her, og innslaget fra TV2 her

Elbåten får en maks fart på 15 knop. I marsjfart er rekkevidden 40 nautiske mil med standard batteripakke. Drivlinjen er en Oceanvolt AXC20 med aksling som yter 20 kW. Også batteripakken er på 30 kilowattimer som standard, og 60 kWt for den som ønsker 80 nm rekkevidde.

Heitmann Marin har agenturet i Norge for Q-Yachts og arrangerte pressevisning i juni.

–Vi merker god interesse for båten blant våre kunder, som også omfatter mange seilere, sier daglig leder Oda Lotte Heitmann i Heitmann Marin.

Heitmann Marin er norsk importør av franske Jeanneau og finske Swan gjennom flere tiår. Gründerne bak Q-Yachts arbeidet tidligere hos Nautor med Swan, og er ifølge Oda Heitmann dyktige folk som hun kjenner fra før.

Hun sier at båten appellerer til folk som er blitt elbil-frelste, og som ønsker en stilig og miljøvennlig motorbåt. Båten er bygget med moderne metoder og gode materialer. Skroget er vakuumstøpt med vinylester (sterkere, lettere og mer vanntett enn polyester). Skrogformen er lang og slank for å gi minst mulig vannmotstand.

Tagged: Oceanvolt, Q-Yachts , Q30