Ny teknologi kan gjøre også seiling mer miljøvennlig. Arcona 41 kommer som plug-in hybrid.

Arcona følger hva som skjer i bilindustrien, og kan levere sine seilbåter med plug-in som alternativ. Om seilene ikke brukes, er det en elektrisk motor som står for fremdriften. Denne igjen kan få energien fra en rekke ulike strømkilder.

Inn og ut av havn

Båten får en batteribank av litiumbatterier. Denne banken har nok energi til å drive frem båten i over en time i 7 knop. Langt mer enn hva som kreves for å komme inn og ut av havn. Men båten har et dieselelektrisk drivverk. Det vil si at du kan koble inn en dieselgenerator for å øke rekkevidden. Systemet kan sammenlignes med Plug-In bilene som har blitt svært populære, men på Arcona er det kun el-motoren som gir fremdrift. Generatoren gir kun strøm.

Sparer drivstoff

For et typisk driftsmønster ved kystseilas er det beregnet at forbruket av diesel om bord i Arcona 410H i løpet av en sesong vil være redusert med opp til 80% i forhold til samme båt med dieselmotor. Forurensning av atmosfæren og nærmiljøet reduseres tilsvarende. Og, tenk så herlig det blir om bord når vi for det aller meste av tiden slipper støyen og vibrasjonene fra den store dieselmotoren, forteller Henrik Torgersen som selger Arcona i Norge.

Flere strømkilder

Du trenger slett ikke å fyre generatoren for å få strøm. Solceller er blitt billigere og langt mer effektive. Vindmølle gir god effekt ofte de dager hvor det er lite sol. Den elektriske motoren kan også brukes til å lade batteriene når båten seiler.

Kommer hit

Henrik Torgersen  forteller at det er en Arcona 410H plug-in-hybrid er på vei til Norge, og at båten vil være i Oslo fra april. Hybridversjonen koster 390 000 mer enn standard båt. Dette inkluderer en litiumbatteripakke på 8 kWh og en generator på 6 kW. (11.februar 2016)