J/Boats har ledet utviklingen på en rekke felt. Nå tenker de nytt også for fremdrift uten seil.

Det er litiumbatteriene som gjør at elektriske motorer er et spennende alternativ. Bilindustrien, men Norge i front presser utviklingen, og større markeder gjør at prisen på slike batterier nå er kommet på et slikt nivå, at det er mulig å tenke nye løsninger.

Til høsten

J/Boats bruker, som Arcona, elektriske motorer fra Oceanvolt. I dag er et slikt alternativ kun tilgjengelig på J/88 på det amerikanske markedet, men på 2017-modellene, som blir tilgjengelig fra i høst, vil elektriske motorer være mulig å få med J/95, J/97E, J/112E og J/122E. Alle disse modellene blir produsert i Frankrike.

– Det finnes ikke noe som er så ødeleggende som å sette på dieselmotoren etter en deilig dag på fjorden, forteller konstruktøren Jeff Johnstone.

Lader under seil

J/Boats trekker frem at vedlikeholdet blir enklere med elmotor, at driftssikkerheten øker, og at det er helt lydløst. Under seil, kan propellen brukes for å lade batteriene, uten at farten reduseres nevneverdig. Videre er det muligheter å lade via solcellepanel og vindgenerator, eller med en liten dieselgenerator.

Passer inn

Systemet fra Oceanvolt passer rett inn på seildrevet fra Volvo, eller Yanmar. Elmotoren kan erstatte motorer opp til 45 hk. Motoren bruker 48 volt, og systemet kan settes opp uten fagbrev.

Elmotor passer godt til seilbåter med et lettdrevet skrog som modellene fra J/Boats.

I april kommer det en Arcona 410 til Norge med et hydrid system. Elmotor på propellen, men med et lite dieselgenerator som gir ubegrenset rekkevidde, de gangene det er nødvendig. (15. mars 2016)